:)

Sabtu, 23 Oktober 2010

Bunuh diri beramai-ramai .:'(

oii hooi . haha :D . long time no see kan ? Entry kali ni ,aku mcm berminat nak tulis tentang  Jim Jones . Pernah dengar kisah tentang James (Jim) Warren Jones, tentang cerita The People Temple (Kenisah/Kuil Rakyat), yang katanya aliran ini mengakhiri nyawa pengikutnya dengan bunuh diri..Aku  tahu pasal Jim Jones ni pon aku tgk kisah  dia & pengikut kat Astro * sumpah sedih giler .
http://www.cute-smiley.com


(Jim Jones)

  Siapa Jim Jones ni ?? . Dulu dia ni baik , selalu bagi ucapan-ucapan  yang positif.  Then dia buat satu gereja & dinamakan  " People's Temple ". Jim Jones mengajarkan cinta kasih, persaudaraan, kebebasan, dan persamaan, lalu berkembang menjadi satu ajaran yang bersifat sosialistis, bahkan komunis. Dalam perkembangan lebih lanjut Jim Jones mengecam pemerintah dan umat Kristian sebagai orang-orang kulit putih yang munafik (the hypocrisy of white Christian) yang kemudian menyebabkan kelompok tersebut mulai dibenci oleh masyarakat sekitarnya .Jim jones ni mmg ramai pengikut . Oleh kerana tidak disenangi oleh masyarakat sekitar, Jim jones & pengikut-pengikutnya berpindah ke Northen  California. Semakin lama pengikut-pengikut dia semakin bertambah & perangai dia  semakin lama semakin pelik . Pengikut-pengikut dia percaya bahawa dia ni ada power boleh heal orang  bagi sihat lah . After that, dia cari  satu tempat  dan dijadikan tempat tinggal untuk semua pengikut dia kat San Francisco & dia namakan tempat tu Jonestown's. Semua pengikut -pengikut dia follow  je , but adalah  saudara-mara pengikut dia  risau la kan family member mereka  pergi lepak mana-mana tempat je .haha. News  pasal diaorang berpindah  sudah tersebar sampai jadi topic hangat kat media . So ade seorang ahli kongres  yang concern pasal perpindahan mereka,  dia buat keputusan mahu pergi  melawat  tempat tu & mahu melihat sendiri apa yang berlaku coz ade family member pengikut Jim Jones ni cakap yang pengikut dia ikut sebab dipaksa . Ahli kongres tersebut name dia Ryan.Then dia pergi visit tempat tu dan dia disambut dengan meriah oleh warga-warga Jonestown. Mereka buat majlis sambut si Ryan ni . So Ryan berpendapat tempat tu memang sesuai untuk mereka coz mereka punya life macam happy jew .

http://www.cute-smiley.com

Tetapi  pada malam pesta tu ,  seorang pengikut Jim Jones  ni bagi surat kat jurukamera yang menyatakan dia dipakse untuk tinggal di situ. Ryan dapat tahu  pasal tu dan nak bawa pulang pengikut-pengikut Jim jones yang rasa dipaksa . Jim Jones dapat tahu hal tu & beritahu pengikut dia  yang Ryan datang hanya untuk musnahkan tempat tu .  Sebelum Ryan sempat naik kapal terbang , orang- orang  Jim ni tembak orang-orang Ryan . Semua yang  nak balik ke tempat asal mereka tu terkorban .



http://www.cute-smiley.comhttp://www.cute-smiley.com

 Jim memberikan pidato rohaninya di hadapan seluruh pengikutnya, "Kehidupan kita tidak di sini. Dunia hanya tempat setan dan orang-orang yang munafik. Kita adalah anak anak Tuhan dan warga planet (planetary citizen) yang akan segera kembali untuk kemudian turun lagi ke bumi sebagai 'pasukan pilihan' untuk menyelamatkan manusia." Selepas pidato, Jim Jones mengajak seluruh pengikutnya untuk melakukan bunuh diri dengan minum racun  sehingga 638 orang dewasa dan 276 kanak- kanak mati begitu saja . Dan menurut saksi, ada juga yang mati kerana menembak diri  sendiri & ditembak oleh kawan-kawan mereka sendiri . Sedangkan sebahagian yang lain, ada yang melarikan diri ke hutan. Sedihkan ... budak-budak  yang ta nak minum mereka bagi injection . perghh gile kejam .!!




http://www.cute-smiley.com

*R . I . P

20 ulasan:

  1. gila ganas betui depa nie.....sakit mental dah la nie...percaya pelik2...
    Ibu Pembohong

    BalasPadam
  2. nasir : tawu tape . ishhishh

    fara . hhaha

    BalasPadam
  3. nur : mmg kejam ohh. kesian kt budak2 uh

    BalasPadam
  4. perghhh.. memang gila bangang la.

    BalasPadam
  5. Sesungguhnya Islam itu sempurna dan menyempurnakan...

    BalasPadam
  6. ish2... mmg sadis neh...hmmmm... pengajaran utk kita supaya tidak melulu jer juin memana grup kan? tp group Nuffnang x per ah....hohohohoho

    BalasPadam
  7. Memang kejam... semoga terhindar dari kejadian seumpama ini..

    BalasPadam
  8. mak eiii...banyaknya mereka yang membodohkan diri.

    BalasPadam
  9. sarina . yup yup ^^

    akuzle . itu sudah pasti. hahahahaha

    fuziani . amin.huhu

    si biskut. tawu tape..anak2 die yg tatau ape pon t'pakse join

    BalasPadam
  10. pernah tgk dokumentari pasal nih dalam astro juga lama dulu.. :)
    masa tu dia tunjuk power yg dr jones ada..boleh sembuhkan org dan sebagainya.. tu yg ramai mengikut dia.. iks iks
    abis mati cam tu jer..

    BalasPadam
  11. eii , seramnya tengok . kesian lak kat bebudak semua tuh yang di paksa .

    BalasPadam
  12. eii..seram sejuk gak ngan cerita diatas nie...bunuh diri beramai2..teruk2

    BalasPadam
  13. saya ada tengok satu siri talkshow oprah winfrey,dia interview anak angkat Jim ni.....dr apa yg diceritakan oleh anaknya......memang sadis......kalau dah terlampau taksub pada satu orang mereka sanggup melakukan apa sahaja........sehingga mereka sudah tidak dapat berfikir kesan dari perbuatan mereka bakal menyusahkan orang dikemudian hari.......

    BalasPadam